Vítám tě u dalšího newsletteru! Protože dávám dohromady lekce z knihy Million Dollar Weekend pro týdenní epizodu podcastu, dnešní téma bude na mě netradiční: Chci se věnovat podnikání, konkrétně jednomu z bodů, který jsem si z této knihy odnesl. Pokud tě zajímají kompletní poznámky, najdeš je v Insider sekci tady. Na začátek tradiční aktuality:

Aktuality:

Jak ověřit nápad

Pokud chceš být úspěšný v podnikání, soustředíš se na řešení nějakého konkrétního problému ostatních lidí. Za řešení tohoto problému potom dostáváš peníze. Dobrý nápad je tak vlastně dobrý problém, který můžeš řešit. Jak ale ověříš, že nápad je skutečně dobrý?

Lidé si rádi tvoří příběhy o tom, jak se stanou úspěšnými. Vše mají v představách naplánované do posledního detailu - Včetně reakce ostatních na jejich skvělý nápad. "Tohle je tak dobré, že to udělá senzaci." Někdy ano, většinou ne. Nezáleží na tom, jak dobře vymyšlený máme postup, kolik času jsme strávili tvorbou produktu nebo vymýšlením strategie. Ultimátní ověření je jen jedno: Koupí si to někdo?

Pokud pro náš nápad dokážeme získat zákazníky, víme, že je validní. Naopak pokud ho nejsme schopni vysvětlit (natož prodat), nemůžeme se zlobit na "hloupé lidi" a "špatný marketing." Také to nutně neříká nic o nás a našich schopnostech. Možná jsme si jen vybrali špatný nápad.

Na první pohled to vypadá, že nás tento princip nabádá k větší opatrnosti a promyšlení produktu ale pravda může být uplně jinde. Nezájem totiž není nutně neúspěch: Je to informace, která vzešla z našeho podnikatelského experimentu. Možnost poučit se, upravit to, co děláme a jet dál.

Dokonce by se dalo říct, že větší experimentování a více odmítnutí je lepší protože tak naakumulujeme reálné zkušenosti a zmapujeme autentické potřeby našich potenciálních zákazníků. Když se vrátím k paralele na začátku: Jsme schopni lépe určit správný problém. To nám nejen zlepší schopnosti ale také nás uchrání od přehnaných investic času, energie a peněz do věcí, které nebudou mít smysl.

Prakticky to znamená: Zkoušej, dokud jsou sázky nízké. Prodávej nápad a začni tvořit až budeš úspěšný u alespoň 5 lidí. Ber každý pokus jako experiment - nemá dobrý nebo špatný výsledek, jen informace, které tě obohatí.

Budu moc rád, když mi pošleš svůj názor nebo komentář na newsletter. Můžeš odpovědět na mail, využít komentář na webu nebo kontaktní formulář.